Toyota Sosnowiec o./Dąbrowa Górnicza - Hybrydowa Toyota Prius w Polsce już od 20 lat
13 czerwca 2024

Hybrydowa Toyota Prius od 20 lat w Polsce

Auto, które zapoczątkowało rewolucję

W 2004 roku w Polsce zadebiutowała Toyota Prius. Samochód ten zapoczątkował rozwój polskiego rynku zelektryfikowanych aut. Kompaktowy liftback o opływowej sylwetce i futurystycznym wnętrzu oferował bogaty zestaw elektronicznych udogodnień. O jego wyjątkowości decydował napęd hybrydowy – innowacyjna technologia Toyoty, łącząca największe atuty silników benzynowych i elektrycznych.

W 1997 roku na światowym rynku zadebiutowała Toyota Prius. Początkowo był to skromny sedan segmentu B, spokrewniony z Yarisem. Druga generacja tego pojazdu zyskała zupełnie nową konstrukcję, większe wymiary oraz nadwozie liftback o jednoznacznie kojarzonej z Priusem opływowej sylwetce klina.

W Polsce pierwszy egzemplarz Toyoty Prius został sprzedany w czerwcu 2004 roku w Szczecinie. Było to auto w wersji Sol z automatyczną klimatyzacją, elektrycznie sterowanymi szybami i lusterkami, wielofunkcyjnym wyświetlaczem, radiem z możliwością obsługi z kierownicy, 9 głośnikami czy kurtynami powietrznymi z przodu i z tyłu. Do wyboru była wówczas również konfiguracja Sol+Navi doposażona w nawigację satelitarną oraz system głośnomówiący Bluetooth z przyciskami na kierownicy do odbierania i zawieszania połączeń.

Napęd hybrydowy

Druga generacja Toyoty Prius była wyposażona w napęd hybrydowy z silnikiem 1.5 o łącznej mocy 110 KM. Jego wydajność w porównaniu z poprzednikiem zwiększyła się o 15%. Nowością był też konwerter Boost, który pozwalał łączyć silnik elektryczny z baterią. Udoskonalona, mocniejsza bateria niklowo-wodorkowa oraz o połowę mocniejszy, 68-konny silnik elektryczny zwiększyły rolę napędu elektrycznego, który teraz nie tylko obniżał zużycie paliwa, ale także wspierał silnik benzynowy podczas przyspieszania, poprawiając dynamikę auta. Rozpędzenie się od 0 do 100 km zajmowało Priusowi 10,9 s, a w trybie EV auto mogło się poruszać z prędkością do 45 km/h.

Swoją skuteczność Prius drugiej generacji wielokrotnie udowodniał w motorsporcie, przyczyniając się m.in. do sukcesu polskiego zawodnika. W latach 2015–2016 ścigający się za kierownica tego modelu Artur Prusak dwukrotnie został mistrzem świata w serii FIA Alternative Energies Cup, a w 2013 roku wygrał 14. edycję Rallye Monte Carlo des Energies Nouvelles.

Symbol nowoczesności

Trzecia generacja Priusa zdecydowała o globalnym sukcesie hybryd Toyoty. Model ten stał się ulubionym samochodem gwiazd Hollywood oraz ikoną ekologicznej motoryzacji. W Polsce nowy Prius zadebiutował w 2009 roku. 

Pojazd ten był wyposażony zaawansowany technicznie napęd hybrydowy trzeciej generacji. Charakteryzował się on większą mocą (134 KM) i lepszą dynamiką (przyspieszenie od 0 do 100 km w 10,4 s). Zużycie paliwa spadło poniżej 4 l/100 km, a emisję CO2 zredukowano o 14%. 

Prius wyróżniał się na rynku stylistyką, futurystycznym wnętrzem z wysoko umieszczonym tunelem środkowym i centralnym wyświetlaczem pod przednią szybą zamiast klasycznych zegarów, a także nowoczesnym wyposażeniem. Polscy klienci mogli wybrać m.in. dwustrefową klimatyzację automatyczną, nawigację, dach panoramiczny, wyświetlacz HUD na przedniej szybie czy inteligentny kluczyk, do których z czasem dołączył m.in. system automatycznego parkowania. 

W 2012 roku w Polsce zadebiutowały dwa inne modele z rodziny Priusa. Pierwszy to 7-osobowy minivan Prius +, który w Europie Zachodniej szybko został doceniony m.in. przez taksówkarzy. Drugim był Prius Plug-in – hybrydowy liftback ładowany z gniazdka. W tym modelu, tak jak w każdej hybrydzie Toyoty, energia w baterii była generowana podczas jazdy dzięki hamowaniu rekuperacyjnemu, ale oprócz tego kierowca mógł dodatkowo naładować baterię z gniazdka lub ładowarki, zyskując do 25 km ciągłej jazdy w bezemisyjnym trybie elektrycznym. 

Mistrz wydajności

Prawdziwym przełomem w sposobie projektowania i produkcji samochodów była wprowadzona przez prezydent Toyoty, Akio Toyodę, Nowa Globalna Architektura Toyoty (TNGA), ujednolicony na całym świecie system oparty na pięciu modułowych platformach i nowej generacji napędów. 

Pierwszym modelem stworzonym na bazie platformy TNGA był Prius czwartej generacji. Auto, które trafiło do polskich salonów w 2016 roku, nie miało sobie równych pod względem wydajności napędu. Średnie zużycie paliwa wynosiło tylko 3,3 l/100 km (wg NEDC), aż o 15% mniej niż w poprzednim modelu. W kwestii emisji CO2 udało się osiągnąć spektakularny wynik 76 g/km (wg NEDC). 

Nowy model reprezentował segment D, poszerzając gamę hybryd Toyoty o kolejną klasę pojazdów. Prius przestał konkurować z bardzo popularnym Aurisem Hybrid, natomiast uzupełnił wybór napędów w klasie aut średniej wielkości jako hybrydowa alternatywa dla Avensisa. 

Zalety elektrycznego samochodu

W 2023 roku debiutowała piąta generacja Toyoty Prius, która radykalnie zmieniła charakter ikony hybryd. Dynamiczny liftback o sportowej sylwetce zachwycił najlepszymi osiągami w historii modelu. Rozwinięcie prędkości 100 km/h zajmuje mu tylko 6,7 s, a wszystko to za sprawą hybrydy plug-in piątej generacji o mocy 223 KM. 

Warto podkreślić, że nowy Prius na co dzień może służyć jako auto w pełni elektryczne dzięki baterii pojemności 13,6 kWh. Zapewnia ona zasięg w trybie EV do 72–86 km (wg WLTP). Auto może też poruszać się w trybie hybrydowym, zużywając od 4,1 l/100 km benzyny. Uśredniony wynik w cyklu mieszanym to tylko od 0,5 l/100 km.

Napęd typu plug-in zwiększa jego walory praktyczne Priusa – jako hybryda może on poruszać się na długich trasach i terenach odległych od infrastruktury ładowania, a jako auto elektryczne pozwala obniżyć koszty codziennej jazdy oraz daje możliwość wjazdu do stref czystego transportu w centrach miast. Opcjonalne panele fotowoltaiczne na dachu zasilają baterię czystą energią i wydłużają zasięg auta w trybie EV nawet o 8 km dziennie. 

Zaawansowane technologie

Piąta generacja Priusa została wyposażona w najnowsze technologie Toyoty, w tym zaawansowane systemy bezpieczeństwa czynnego i wsparcia kierowcy Toyota T-MATE z możliwością aktualizacji online. Uwagę zwracają też usługi zdalne MyToyota, takie jak uruchamianie klimatyzacji, świateł awaryjnych i centralnego zamka. System multimedialny Toyota Smart Connect® z kolorowym ekranem dotykowym (12,3"), wysokiej klasy fotele i klimatyzacja z technologią Nanoe-X® zapewniają maksymalny komfort podróży.

Prius zapoczątkował proces popularyzacji zelektryfikowanych napędów zarówno w Polsce, jak i na świecie. Do dziś Toyota sprzedała w naszym kraju ponad 300 tys. samochodów z tym napędem. W 2024 roku hybrydy stanowią już 86% sprzedaży Toyoty w Polsce.