Toyota Sosnowiec o./Dąbrowa Górnicza - Nowe hybrydy plug-in Toyoty o zasięgu 200 km | TOYOTA
11 maja 2023

Toyota z nową generacją hybryd plug-in o zasięgu 200 km w trybie EV

Nowa generacja hybryd plug-in, którą Toyota wprowadzi niebawem na rynek, będzie mogła pochwalić się imponującym zasięgiem w trybie elektrycznym wynoszącym ponad 200 km na jednym ładowaniu. W ten sposób gama producenta poszerzy się o praktyczne auta elektryczne typu range extender.

Zasięg 200 km hybryd plug-in

Najbliższe plany Toyoty w strategii dekarbonizacji dotyczą między innymi wprowadzenia do sprzedaży całej gamy aut z napędem hybrydowym typu plug-in nowej generacji. Wydajniejsza technologia baterii znacznie wydłuży ich zasięg w trybie elektrycznym do ponad 200 km, co sprawi, że zyskają w gamie Toyoty pozycję praktycznych aut typu BEV. Hybrydy plug-in nowej generacji na co dzień będą bowiem spełniały rolę typowych aut elektrycznych, natomiast podczas dłuższych tras wyeliminują problem ograniczonego zasięgu samochodów napędzanych wyłącznie silnikami na baterie.

Napęd hybryd typu plug-in rozwija się równolegle z nieustającymi usprawnieniami całej technologii hybrydowej, które trwają od lat 90. ubiegłego wieku. Od momentu wprowadzenia na rynek modelu Prius w 1997 roku Toyota zaprezentowała już pięć generacji technologii hybrydowej oraz trzy generacje napędów plug-in hybrid. Podczas tego okresu sprzedano ogółem 22,5 mln zelektryfikowanych pojazdów, co jest równoznaczne z redukcją emisji CO2 na poziomie około 7,5 mln elektrycznych samochodów na baterie.

Toyota inwestuje w rozwój nowych technologii baterii

W celu dalszego doskonalania pojazdów elektrycznych Toyota angażuje swoje środki w tworzenie nowych technologii magazynowania energii. W związku z tym w roku 2022 rozpoczęto cykl inwestycji o wartości 8 bln jenów (czyli równowartość około 60 mld euro), które będą trwały do 2030 roku i zostaną przeznaczone na badania, rozwój, opracowanie nowych modeli oraz produkcję pojazdów elektrycznych. Jedna czwarta z tych środków (około 15 mld euro) zostanie zainwestowana w rozwój baterii trakcyjnych i zwiększenie ich produkcji, tak aby osiągnąć pojemność równą 200 gigawatogodzinom rocznie.

Toyota znajduje się w czołówce badań nad bateriami ze stałym elektrolitem, które w najbliższych latach będą dostępne na rynku zarówno w samochodach hybrydowych, jak i elektrycznych. Dodatkowo firma inwestuje również w baterie bipolarne, testuje system wymiennych baterii do pojazdów użytkowych oraz poszukuje innowacyjnych technologii magazynowania energii.

Już w tym momencie zostały rozpoczęte pierwsze inwestycje o wartości 5,6 mld dolarów. Nowe zakłady i linie produkcyjne powstaną w Japonii i Stanach Zjednoczonych do roku 2026. Dzięki temu Toyota będzie w stanie wyprodukować łącznie 40 GWh baterii rocznie w obu tych krajach.

Produkcja hybryd plug-in Toyoty trwa już przeszło dekadę

Obecnie w międzynarodowej ofercie Toyoty znajdują się dwa modele, które są wyposażone w napęd hybrydowy ładowany z gniazdka. Są to RAV4 Plug-in Hybrid oraz najnowsza, piąta generacja modelu Prius. Koncern ma bogate, ponad 10-letnie doświadczenie w produkcji samochodów wyposażonych w tego rodzaju napęd. Ich unikalnym atutem jest wykorzystanie sprawdzonej technologii hybrydowej full hybrid, którą Toyota rozwijała od 1992 roku i przetestowała na ponad 20 milionach hybryd sprzedanych na całym świecie. Hybrydy typu plug-in mają możliwość jazdy w trybie elektrycznym bez emisji, wykorzystując energię jedynie z ładowarki, lub w zwyczajnym trybie hybrydowym, gdzie energia odzyskiwana podczas hamowania pozwala na częste korzystanie z napędu elektrycznego, tak jak w przypadku innych hybryd tej marki.

Pierwszy model Priusa Plug-in Hybrid został wprowadzony na rynek w 2012 roku i stanowił rozwinięcie koncepcji trzeciej generacji Priusa. Samochód ten był wyposażony w hybrydowy napęd o łącznej mocy 134 KM, a opierał się na silniku o pojemności 1,8 litra. Jego bateria litowo-jonowa miała pojemność 4,4 kWh, co umożliwiało pokonanie około 20 km na jednym ładowaniu. Do pełnego naładowania baterii za pośrednictwem zwykłego gniazdka wystarczało zaledwie 1,5 godziny.

W 2016 roku model ten został zastąpiony przez nową wersję opartą na czwartej generacji Priusa. Większa bateria litowo-jonowa o pojemności 8,8 kWh oraz efektywniejszy napęd umożliwiły zwiększenie zasięgu Priusa Plug-in Hybrid w trybie EV nawet do 50 km, a maksymalna prędkość osiągnięta na silniku elektrycznym wynosiła 135 km/h. Napęd o mocy 122 KM oparty był na nowo opracowanym silniku o pojemności 1,8 litra, który charakteryzował się rekordową wydajnością cieplną na poziomie 40%.

Sportowe osiągi hybryd plug-in Toyoty

Najnowsza odsłona Priusa, która pojawi się na rynku w 2023 roku, dostępna będzie w Europie wyłącznie jako hybryda plug-in. Nowy Prius wyróżnia się mocą większą o imponujące 80% w porównaniu do swojego poprzednika, a układ hybrydowy piątej generacji z dużą baterią generuje 223 KM. Samochód o lekkim i aerodynamicznym nadwoziu w stylu coupé potrafi przyspieszyć od 0 do 100 km/h w 6,7 s. Średni zasięg Priusa w trybie elektrycznym (EV) na jednym ładowaniu może wynieść nawet 86 km, a w warunkach miejskich może przekroczyć 100 km. Opcjonalny panel fotowoltaiczny zamontowany na dachu stanowi dodatkowe źródło energii, zwiększając zasięg auta w trybie EV nawet o 8 km dziennie.

Najbardziej dynamicznym modelem hybrydowym typu plug-in w ofercie Toyoty jest RAV4 Plug-in Hybrid, który pojawił się na rynku w 2020 roku. Ten przestronny SUV rodzinny o masie 1,9 tony potrafi rozpędzić się od 0 do 100 km/h w zaledwie 6 s. Auto powstało na bazie RAV4 piątej generacji o mocy 222 KM z napędem na cztery koła i układem hybrydowym 2.5 AWD-i. Wersja z ładowaniem z gniazdka oferuje aż 84 KM więcej mocy, a maksymalna moc 306 KM jest dostępna niezależnie od poziomu naładowania baterii. RAV4 Plug-in Hybrid w codziennej jeździe może służyć wyłącznie jako samochód elektryczny. Bateria litowo-jonowa o pojemności 18,1 kWh zapewnia zasięg w trybie EV do 75 km według normy WLTP w cyklu mieszanym i nawet do 98 km w warunkach miejskich. W trybie hybrydowym samochód zachowuje z kolei oszczędność charakterystyczną dla klasycznego RAV4 Hybrid.