Toyota Sosnowiec o./Dąbrowa Górnicza - Terenowa legenda znów zaskakuje | Nowa Toyota Land Cruiser

Trzy linie modelowe

18 sierpnia 2023
  • 1951 rok – debiut modelu BJ, pierwszego Land Cruisera
  • 1954 rok – wprowadzenie nazwy Land Cruiser
  • 1967 rok - debiut modelu J55 rozpoczynającego linię dużych, luksusowych Land Cruiserów (J6, J8, J10, J20, J30)
  • 1984 rok – debiut produkowanego do dziś Land Cruisera J7, a także linii mniejszych i lżejszych rekreacyjnych modeli Light Duty (J9, kolejne w serii to J12 i J15)
  • 2024 rok – do klientów trafią pierwsze modele Land Cruisera najnowszej generacji – J25
Land Cruiser to najdłużej produkowany model Toyoty. Od 1951 roku powstało już ponad 11 mln egzemplarzy tej legendarnej terenówki. Zdecydowana większość w Japonii, ale Land Cruiser był montowany także w Ameryce Południowej, Europie, Rosji czy Chinach. Obecnie model ten jest oferowany w około 190 krajach i regionach świata.
Prawdziwy hit eksportowy

Pierwsza terenowa Toyota o nazwie BJ zadebiutowała w 1951 roku. Auto powstało na zamówienie japońskiego wojska. Chociaż samochód nie zrobił kariery w armii, to przekonująca autorska konstrukcja oparta na lekkim podwoziu i mocnym silniku z ciężarówki doskonale przyjęła się na rynku japońskim, szczególnie wśród wszelkiego rodzaju służb.

Sama nazwa modelu – Land Cruiser – pojawiła się w 1954 roku i jest używa do dziś. Rok później pojawił się Land Cruiser serii J2/J3, który stał się hitem eksportowym. Początkowo dostępny był tylko w krajach arabskich, a następnie trafił także do Ameryki Południowej i Stanów Zjednoczonych. W tym ostatnim kraju model ten stał się wizytówką Toyoty, budując wizerunek producenta samochodów niezawodnych i trwałych.

W 1960 roku na rynku pojawił się Land Cruiser J4. Auto to stało się prawdziwym obiektem kultu i synonimem niezawodności. Samochód był tak udany i tak ceniony, że produkowano go w Japonii przez 26 lat!

Druga linia Land Cruisera – luksus i niezawodność

W 1967 roku ba rynku debiutował Land Cruiser serii J55. Był to pierwszy samochód terenowy Toyoty z nowej linii modelowej Station Wagon. Pojazd powstał z myślą o amerykańskich klientach, którzy szukali dużego, terenowego kombi. W USA nazywano takie pojazdy SUV (Sport Utility Vehicle). Dlatego też Land Cruiser J55 nie był już wyłącznie użytkowy, lecz także komfortowy, wygodny i przestronny. Od 1980 roku, a więc od debiutu serii J6, stał się też luksusowy.

Kolejne innowacje zostały wprowadzone wraz z Land Cruiserem serii J8. Model ten jako pierwszy w historii dostał stały napęd na cztery koła. Zyskał miano terenowej limuzyny. Jego dopełnieniem była kolejna generacja – Land Cruiser J10, która do dziś jest postrzegana jako niezwykle wygodne i luksusowe auto terenowe o niesamowitej wszechstronności.

Kolejne wcielenia to bardzo nowoczesny Land Cruiser J20 i najnowszy model – Land Cruiser J30, który radzi sobie doskonale w trudnym terenie, oferując jednocześnie wysoki komfort jazdy na asfalcie i zachowując budowę klasycznej terenówki.

Warto tu wspomnieć, że równolegle do linii Station Wagon Toyota rozwijała linię użytkową – Heavy Duty. W 1984 roku zakończono produkcję Land Cruisera J4, a jego rolę przejął Land Cruiser J7. Jest to samochód wytwarzany do dziś i tak ceniony, że chwilowo wstrzymywane są zamówienia, bo popyt przerasta podaż.

Light Duty (Prado), czyli poligon doświadczalny dla nowych rozwiązań

W 1984 roku pojawiła się nowa, trzecia linia modelowa Land Cruisera o nazwie Light Duty, którą później zmieniono na Prado. W porównaniu z Heavy Duty samochody z nowej linii miały wygodniejsze zawieszenie na sprężynach i były kierowane bardziej do prywatnych użytkowników, chcących połączyć dobre parametry terenowe z wygodą. Kontynuacją tej linii był Land Cruiser serii J9, będący pierwszym odrębnym modelem Prado, autem nowoczesnym i przeznaczonym dla użytkowników cywilnych nie tylko do jazdy w terenie, ale i na co dzień. Stał się też mniejszą i tańszą alternatywą dla samochodów z linii Station Wagon.
Land Cruisery J12 i J15, które zastąpiły serię J9, łączyły cechy samochodu terenowego oraz typowego SUV-a średniej wielkości, przy zachowaniu klasycznej konstrukcji oraz mechaniki typowej dla aut terenowych. Dostępny obecnie Land Cruiser to auto terenowe zbudowane na ramie. Równie wygodnie można nim podróżować po drogach twardych, jak i bezdrożach. Wraz z nowszymi modelami linii Station Wagon, czyli dużymi Land Cruiserami J20 i J30, samochody te stały się prawdziwym poligonem doświadczalnym dla nowoczesnych rozwiązań. To w linii Prado po raz pierwszy zastosowano niezależne zawieszenie, maglownicę, kontrolę trakcji czy silniki Diesla z wtryskiem Common Rail.

Nowa generacja Land Cruisera dostępna od października

2 sierpnia 2023 roku Toyota zaprezentowała nową generację Land Cruisera. Model ten zachował klasyczną konstrukcję na ramie, do której dodano zaadaptowaną platformę GA-F. Wprowadzono też takie rozwiązania, jak elektryczne wspomaganie kierownicy (EPS) i system rozłączania przedniego stabilizatora (SDM). Pod maską zamontowano turbodoładowany silnik Diesla o pojemności 2,8 l, który osiąga moc 204 KM/150 kW. Jednostka ta została połączona z 8-biegową automatyczną przekładnią Direct Shift.
Zamówienia na nowy model można będzie składać od października 2023 roku. Pierwsze egzemplarze nowej generacji Land Cruisera zostaną dostarczone klientom w pierwszej połowie 2024 roku.