Toyota Sosnowiec o./Dąbrowa Górnicza - Nowa Toyota Yaris Cross z napędem o mocy 132 KM
21 listopada 2023

Nowa Toyota Yaris Cross z napędem o mocy 132 KM

Mocniejsza hybryda i technologie, które zwiększają bezpieczeństwo

Gamę Yarisa Cross rozszerzy nowa hybryda o mocy 132 KM. Pojazd ten będzie wyposażony w najnowszą odsłonę systemu multimedialnego Toyota Smart Connect®, cyfrowy kluczyk, a także ulepszone systemy wsparcia podczas jazdy i parkowania Toyota T-Mate. Przyjmowanie zamówień na nową Toyotę Yaris Cross rozpocznie się w pierwszym kwartale 2024 roku. Do wyboru będzie m.in. wersja Premiere Edition z kompletnym wyposażeniem i wyjątkowym lakierem Urban Khaki.

5-drzwiowy crossover Toyoty Yaris Cross zadebiutował na rynku w 2021 roku. Dzięki swojej wszechstronności model ten szybko zdobył mocną pozycję na rynku, stając się liderem bardzo konkurencyjnego segmentu B-SUV w Europie. Zdobył liczne nagrody i wyróżnienia, w tym m.in. prestiżowy tytuł World Urban Car.

Widząc, jak dużą popularnością to auto cieszy się wśród klientów, Toyota postanowiła rozszerzyć gamę Yarisa Cross o nową hybrydę o większej mocy i lepszej dynamice. Auto zyska też uaktualnione systemy wsparcia kierowcy podczas jazdy i parkowania Toyota T-Mate, w tym najnowszą generację Toyota Safety Sense. Model ten zostanie wyposażony w najnowszy system multimedialny Toyota Smart Connect® i Digital Cockpit – cyfrowy wyświetlacz na tablicy wskaźników (12,3"). Będzie go można obsługiwać przy pomocy cyfrowego kluczyka.

MOCNA HYBRYDA W YARISIE CROSS

Gama Yarisa Cross zostanie rozszerzona o nowy napęd hybrydowy 5. generacji 1.5 Hybrid Dynamic Force 130 KM. Układ ten ma nową przekładnię oraz większy i mocniejszy silnik elektryczny MG1. Wraz z ulepszeniem jednostki sterującej mocą (PCU) pozwoliło to zwiększyć moc o 14% – ze 116 KM/85 kW do 132 KM/97 kW. Jednocześnie zwiększono moment obrotowy silnika elektrycznego MG2 w całym zakresie obrotów, a maksymalny moment obrotowy wzrósł o 30% – ze 141 Nm do 185 Nm.

Zmiany te przełożyły się m.in. na lepsze przyspieszanie – auto rozpędza się od 0 do 100 km/h o pół sekundy szybciej (10,7 s), krótszy o 0,4 s jest czas przyspieszenia od 80 do 120 km/h (8,9 s). Zmiany te nie wpłynęły znacząco na emisje CO2. Yaris Cross wciąż jest liderem segmentu z wynikiem 103–122 g/km.

Kolejną zaletą nowego napędu jest fakt, że auto szybciej reaguje na wciśnięcie pedału przyspieszenia i lepiej się rozpędza. Yaris Cross prowadzi się przyjemnie także dzięki platformie GA-B, która charakteryzuje się nisko położonym środkiem ciężkości oraz wysoką sztywnością nadwozia. Nowy napęd będzie dostępny w wyższych wersjach wyposażenia, w tym GR SPORT oraz nowej Premiere Edition. Dotychczasowy napęd hybrydowy o mocy 116 KM również będzie dostępny w tym modelu.

LEPSZE WYCISZENIE

Chcąc ograniczyć hałas i wibracje układu napędowego, projektanci nowego Yarisa Cross opracowali lepsze wygłuszenia:

  • do lewego mocowania silnika dodano amortyzator dynamiczny, zamontowano też rezonator na dolocie,

  • wygłuszenie deski rozdzielczej zmieniono z jednowarstwowego na trójwarstwowe, a dodatkową warstwę filcu dodano w jej górnej części,

  • zastosowano grubszą przednią szybę oraz szyby boczne, żeby lepiej radzić sobie z hałasem drogowym oraz opływającym powietrzem.

YARIS CROSS JESZCZE BARDZIEJ MULTIMEDIALNY

Nowy Yaris Cross został wyposażony w najnowsze rozwiązania multimedialne, które ułatwiają korzystanie z samochodu i umożliwiają jego personalizację. W niższych wersjach przed kierowcą umieszczono kolorowy wyświetlacz na tablicy wskaźników (7"). W wersjach Executive, GR SPORT oraz Premiere Edition standardem jest Digital Cockpit – cyfrowy wyświetlacz na tablicy wskaźników (12,3"), który wyraźnie prezentuje najważniejsze informacje w każdych warunkach oświetleniowych. Kierowca może dopasować ich układ, korzystając z czterech opcji: Smart, Casual, Sporty i Tough.

W zależności od wersji lub Dotykowy ekran systemu multimedialnego ma przekątną 9" lub 10,5".

Standardowym wyposażeniem nowego Yarisa Cross jest też system multimedialny Toyota Smart Connect® z kolorowym ekranem dotykowym o przekątnej 9" lub 10,5" (w zależności od wersji). Nawigacja w tym modelu oparta została na chmurze, a informacje o ruchu drogowym są przekazywane na bieżąco. Samochód łączy się bezprzewodowo ze smartfonami przy pomocy interfejsów Apple CarPlay* i Android Auto®.

Warto też zwrócić uwagę na takie rozwiązania, jak inteligentny asystent głosowy wywoływany komendą „Hej Toyota”. Został on zaprogramowany tak, by rozumieć naturalną mowę. Tak na przykład na taki komunikat, jak „Hej Toyota, jest mi zimno”, reaguje on, podnosząc temperaturę wnętrza.

CYFROWY KLUCZYK

Nowy Yaris Cross będzie dostępny z cyfrowym kluczykiem kompatybilnym ze smartfonami z systemami operacyjnymi Apple i Android. Rozwiązanie to dzięki aplikacji MyToyota umożliwi korzystanie z auta przy pomocy smartfona nawet 5 użytkownikom. Cyfrowy kluczyk otworzy i zamknie samochód, a także uruchomi go bez konieczności wyciągania telefonu z torebki czy kieszeni.

W wyższych wersjach – GR SPORT i Premiere Edition – cyfrowy kluczyk będzie oferowany w standardzie z roczną subskrypcją w cenie auta.

YARIS CROSS JESZCZE BEZPIECZNIEJSZY

Najnowsza generacja Yarisa wyznacza standardy pod kątem bezpieczeństwa w kategorii miejskich samochodów. W Yarisie Cross zastosowano ten sam zestaw systemów bezpieczeństwa, wsparcia kierowcy podczas jazdy i parkowania Toyota T-Mate, w tym najnowszą generację systemów Toyota Safety Sense, które można aktualizować metodą over-the-air bez konieczności wizyty w serwisie.

Yaris Cross został wyposażony w nową kamerę oraz nowe radary, które odnotowują większą liczbę niebezpiecznych sytuacji. Układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) może teraz wykryć potencjalne zderzenie czołowe, a także większą liczbę obiektów, które mogą znaleźć się na drodze auta (pieszych, rowerzystów, motocyklistów). Yaris Cross ma teraz też funkcję ograniczenia przyspieszenia, które włączy się w sytuacji zagrożenia zderzeniem z poprzedzającym autem.

Proaktywny asystent jazdy – asystent zwalniania (PDA – DA) pomaga uniknąć kolizji przy niskich prędkościach. Wspomaganie hamowania zapewnia łagodne zwalnianie, gdy kierowca zdejmie nogę z pedału przyspieszenia w związku z wolniej jadącym poprzedzającym autem lub zbliżając się do zakrętu. Drugim elementem jest wspomaganie kierowania, które rozpoznaje zakręty i pomaga wykonać płynny manewr.

Układ awaryjnego zatrzymania pojazdu (EDSS) pomoże, gdy kierowca zasłabnie, o ile aktywowany jest asystent utrzymania pasa ruchu (LTA). Jeśli system wykryje, że przez określony czas kierowca nie wykonał żadnego ruchu kierownicą, nie dotykał hamulca i pedału przyspieszenia, włączy ostrzeżenie dźwiękowe. Jeśli nadal nie będzie reakcji, auto bezpiecznie się zatrzyma, włączy światła awaryjne, a drzwi zostaną odblokowane.

W wyższych wersjach Yaris Cross będzie wyposażony w asystenta bezpiecznego wysiadania z pojazdu (SEA), który ostrzeże przed otwarciem drzwi w razie ryzyka kolizji z nadjeżdżającym z tyłu autem lub rowerzystą. Z kolei system przypominający o sprawdzeniu tylnych foteli przed opuszczeniem pojazdu (RSRS) ostrzeże kierowcę, jeśli na tylnym fotelu pozostawiono pasażerów lub przedmioty.

W nowym Yarisie Cross zastosowano inteligentny tempomat adaptacyjny (iACC), który wyposażono także w funkcję uniemożliwienia niebezpiecznego manewru wyprzedzania z niewłaściwej strony. Układ rozpoznawania znaków (RSA) potrafi teraz dostosowywać prędkość auta do tej na znakach.

YARIS CROSS PREMIERE EDITION

Nowa wersja Premiere Edition prezentuje pełnię możliwości nowego Yarisa Cross. Wyróżnia się ona nowym, dwukolorowym malowaniem nadwozia z lakierem Urban Khaki dostępnym tylko w tym wariancie. Paleta dwukolorowych nadwozi obejmuje też opcje bi-tone z lakierami Platinum White Pearl oraz Silver Metalic.

Dla wersji Premiere Edition zarezerwowane są pięcioramienne, 18" felgi aluminiowe w ciemnoszarym kolorze. We wnętrzu tej odmiany do nowego, zielonego lakieru nawiązują przeszycia oraz elementy ozdobne deski rozdzielczej i drzwi.

* Apple CarPlay jest znakiem towarowym Apple Inc.
Napęd 1.5 Hybrid Dynamic Force 116 KM 1.5 Hybrid Dynamic Force 130 KM
Typ 3-cylindrowy, rzędowy
Mechanizm zaworów DOHC, 12-zaworowy z VVT-IE i VVT-i
Wtrysk paliwa bezpośredni, wielopunktowy
Pojemność (cm3) 1490 1490
Łączna moc KM/kW 116 / 85 132 / 97
Maks. moment obrotowy Nm 141 185
Moc silnika kW / obr/min 68 / 5500 68 / 5500
Maks. moment obrotowy silnika Nm / obr/min 120 / 3600-4800 120 / 3600-4800
Osiągi 1.5 Hybrid Dynamic Force 116 KM 1.5 Hybrid Dynamic Force 130 KM
Prędkość maks. km/h 170 170
Przyspieszenie 0-100 km/h s 11,2/11,8* 10,7/11,3*
Zużycie paliwa 1.5 Hybrid Dynamic Force 116 KM 1.5 Hybrid Dynamic Force 130 KM
Średnio wg WLTP l/100 km 4,4-5,0 4,5-5,4
Pojemność zbiornika paliwa 36
Emisja CO2 1.5 Hybrid Dynamic Force 116 KM 1.5 Hybrid Dynamic Force 130 KM
Norma emisji spalin EURO 6 AP
Cykl mieszany WLTP g/km 100-114 103-122
Podwozie
Przednie zawieszenie kolumny MacPhersona
Tylne zawieszenie podwójne wahacze*/belka skrętna
Układ kierowniczy Rack&Pinion
Maksymalny zakres 2,65 obrotu
Promień zawracania kół m 5,3
Promień zawracania karoserii m 5,6
Hamulce
Przód tarcze wentylowane, 1-tłoczkowe zaciski
Tył tarcze, 1-tłoczkowe zaciski
Wymiary zewnętrzne
Długość mm 4180
Szerokość mm 1765
Wysokość mm 1595
Rozstaw kół przednich mm 1517–1527
Rozstaw kół tylnych mm 1504–1527
Rozstaw osi mm 2560
Przedni zwis mm 860
Tylny zwis mm 760
Bagażnik
Pojemność l 320*/397
Masa 1.5 Hybrid Dynamic Force 116 KM 1.5 Hybrid Dynamic Force 130 KM
Masa minimalna kg 1180/1280* 1200/1290*
Masa maksymalna kg 1280/1350* 1290/1360*
Masa całkowita pojazdu kg 1690/1775*