Toyota Sosnowiec o./Dąbrowa Górnicza - Sztuczna inteligencja w motoryzacji | Toyota partnerem badań
2 lipca 2024

Sztuczna inteligencja w motoryzacji

Raport naukowców z L’Osservatorio Auto e Mobilità

Naukowcy z L’Osservatorio Auto e Mobilità uniwersytetu Luiss Business School w Rzymie opublikowali wyniki badań nad rolą i stopniem wykorzystania sztucznej inteligencji (AI) w motoryzacji. Wynika z nich, że do 2030 roku AI stanie się centralną technologią w motoryzacji, a Inteligentne Samochody – codziennością. Toyota jest partnerem L’Osservatorio Auto e Mobilità oraz uczestnikiem debaty o przyszłości sztucznej inteligencji w branży motoryzacyjnej.

Naukowcy z rzymskiego L’Osservatorio Auto e Mobilità przeanalizowali techniczne, legislacyjne, ekonomiczne, społeczne i etyczne implikacje powszechnego wykorzystania systemów autonomicznej jazdy oraz innych zastosowań sztucznej inteligencji w samochodach. Swoje wnioski zawarli w raporcie o nazwie Nowa era samochodu: Automobile Sapiens – sztuczna inteligencja i jej wpływ na świat motoryzacji“. Zapowiada on nadejście nowej ery Inteligentnych Samochodów, których funkcjonowanie będzie zdefiniowane przez sztuczną inteligencję. Pojazdy tego typu są już w użyciu, ale według autorów raportu ich udział w rynku wzrośnie z 3,4% w 2021 roku do 90% w 2030 roku.

Po zaprezentowaniu raportu rozpoczęła się debata, w której uczestniczył m.in. Paolo Moroni, dyrektor Toyota Motor Italia ds. marki Lexus oraz Technologii Informacyjnych i Transformacji Cyfrowej. Tematem dyskusji były możliwości oraz ryzyka związane z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w samochodach oraz w całym sektorze motoryzacyjnym. Przedstawiciel Toyoty zaprezentował najważniejsze inicjatywy, które marka realizuje w tej dziedzinie.

Technologie sztucznej inteligencji Toyoty

Toyota stosuje systemy sztucznej inteligencji w wielu obszarach swojej działalności. Marka, będąc liderem innowacyjności w branży motoryzacyjnej, koncentruje się na systemach wsparcia kierowcy i automatycznego prowadzenia oraz tworzeniu warunków, w których ludzie, autonomiczne pojazdy i roboty będą stanowić wspólny ekosystem z korzyścią dla każdego mieszkańca i całych społeczności, na wzór inteligentnego miasta Woven City w Japonii.

Toyota stale rozwija swoje systemy bezpieczeństwa czynnego, które wprowadziła do wszystkich swoich modeli już w 2018 roku. W coraz większym stopniu opiera je na sztucznej inteligencji. Podobnie dzieje się w przypadku systemów wspierających oszczędną jazdę oraz systemów multimedialnych z inteligentnym asystentem głosowym.

Doskonałym przykładem tego może być Toyota T-Mate, obejmująca systemy bezpieczeństwa Toyota Safety Sense oraz systemy wspomagające jazdę i parkowanie. Układy te są wyposażone w umiejętności pozwalające na autonomiczną jazdę pojazdu, zarówno w normalnych warunkach, jak i w sytuacjach awaryjnych, jednak celowo są udostępniane jako systemy wsparcia kierowcy, aby nie odbierać ludziom przyjemności z prowadzenia. Ma to na celu także optymalizację zarządzania pracą napędu hybrydowego czy elektrycznego pod kątem zużycia energii.

Warto też wspomnieć, że elektryczne samochody Toyoty i Lexusa, które zaczną wchodzić na rynek w 2027 roku, będą wyposażone w nowy system operacyjny AreneOS oparty na AI. Będzie on zdolny do zarządzania samochodem w pełnym zakresie, zarówno elektroniką kontrolującą układ jezdny, jak i multimediami oraz aplikacjami dla użytkownika. W połączeniu z systemem „steer-by-wire”, Arene umożliwi personalizację właściwości jezdnych samochodu, w tym pracy napędu, zawieszenia czy wirtualnej manualnej skrzyni biegów.

Wzrost roli AI w motoryzacji

Zgodnie z wynikami badań naukowców z L’Osservatorio Auto e Mobilità, już wkrótce sztuczna inteligencja stanie się głównym źródłem inwestycji cyfrowych w przemyśle motoryzacyjnym. Do 2030 roku wydatki na nią wyniosą ponad 70 mld dolarów. Wartość generowana przez producentów samochodów dzięki AI ma wynieść ponad 200 mld dolarów do 2025 roku dla wszystkich segmentów łańcucha wartości.

W samochodach formy sztucznej inteligencji są obecne od dłuższego czasu: korzysta z nich 20–30% przemysłu motoryzacyjnego. Do 2030 roku wartość ta ma sięgać już 100%. Dzięki nowej generacji pojazdów, AI stanie się źródłem 15–20% wartości generowanej przez branżę.

Inteligentny Samochód

Czym jest Inteligentny Samochód? Wg naukowców z L’Osservatorio Auto e Mobilità jest to pojazd zdolny do interakcji z użytkownikiem i otoczeniem, przetwarzania informacji, uczenia się i działania autonomicznie w sposób podobny do ludzkiego.

Jego możliwości będą się opierać na zaawansowanym oprogramowaniu i coraz mocniejszych jednostkach obliczeniowych, zarówno na pokładzie samochodu, jak i w chmurze. Systemy łączności w chmurze zwiększą nie tylko zdolność samochodów do podejmowania decyzji, ale także możliwości personalizacji auta zgodnie z potrzebami użytkownika.

Wzrośnie także rola pojazdu jako urządzenia zbierania danych, zdolnego do wzmacniania innych systemów sztucznej inteligencji. Ta cecha stawia samochód w centralnym miejscu całej rewolucji AI.

Według raportu, typowy Inteligentny Samochód będzie wyposażony w system drive-by-wire, rozpoznawanie twarzy pasażerów, funkcje aktywowane gestami i ruchami ciała, interaktywnego asystenta głosowego, biometryczną klimatyzację oraz zdolność interakcji z infrastrukturą drogową.