Toyota Sosnowiec o./Dąbrowa Górnicza - W Australii ruszyła produkcja wodorowego generatora | Toyota
19 marca 2024

W Australii rozpoczęto produkcję wodorowego generatora EODev GEH2

Technologie wodorowe Toyoty dekarbonizują przemysł

W Australii ruszyła produkcja wodorowego generatora prądu EODev GEH2® do zastosowań przemysłowych opartego na ogniwach paliwowych z Toyoty Mirai 2. generacji. Jest to już drugi na świecie zakład wytwarzający to urządzenie. Pierwszy egzemplarz kupił koncern Thiess.

Toyota wprowadza na rynek bezemisyjny generator prądu, który przyspieszy dekarbonizację gospodarki w Australii i Nowej Zelandii. Nowa linia produkcyjna powstała w fabryce Toyoty w mieście Altona. W jej uruchomienie japoński koncern zainwestował 3,27 mln dolarów. W ciągu najbliższych trzech lat powstanie 100 egz. EODev GEH2®, zaś seria 28 generatorów trafi do klientów jeszcze w tym roku.

Pierwszą firmą, która otrzyma generator z australijskiej fabryki, będzie Thiess. Jest to jeden z największych australijskich dostawców usług dla górnictwa, który obsługuje kopalnie takich surowców, jak miedź, żelazo, nikiel, złoto, diamenty czy węgiel.

Toyota kieruje swoją ofertę głównie do klientów z sektora budowlanego i górnictwa oraz do organizatorów imprez masowych. Bezemisyjny generator będzie także służyć jako źródło awaryjnego zasilania dla szpitali, biurowców i innych budynków.

Matthew Callachor, prezes i dyrektor generalny Toyota Australia, mówiąc o strategii firmy, podkreślił:

„Toyota jest od lat zaangażowana w rozwój gospodarki wodorowej w Australii. Wpisuje się to w naszą wielotorową strategię dekarbonizacji opartą na różnych nisko- i bezemisyjnych rozwiązaniach dla motoryzacji, energetyki i przemysłu. Technologie wodorowe, które dostarczamy australijskim klientom, przyspieszą proces ograniczania emisji dwutlenku węgla”.

Technologia z Toyoty Mirai

GEH2® to wodorowy generator prądu o mocy 110 kVA wyposażony w modułowy zestaw ogniw paliwowych 2. generacji, opracowanych dla Toyoty Mirai. Produkuje prąd w wyniku reakcji wodoru i tlenu bez emisji CO2, NOx, cząstek stałych czy innych szkodliwych substancji. Jedynym produktem ubocznym jego pracy jest para wodna.

Generator jest produkowany od 2021 roku w zakładach firmy EODev we Francji, wiodącego producenta tego typu urządzeń dla branży morskiej oraz do użytku stacjonarnego. Obecnie jest sprzedawany na kilku rynkach europejskich, w Ameryce Północnej, na Bliskim Wschodzie i w Australii. Dostawcą modułów ogniw paliwowych do produktów firmy jest Toyota Motor Europe, która jest także strategicznym udziałowcem francuskiej spółki.

Współpracę z firmą EODev Toyota nawiązała w 2017 roku, stając się sponsorem Energy Observera, pierwszego na świecie jachtu zasilanego wodorem. Prototypowy katamaran jest samowystarczalny energetycznie – wykorzystuje wyłącznie produkowaną na pokładzie energię odnawialną ze słońca, wiatru i ruchu fal, magazynowaną w postaci wodoru wytwarzanego w elektrolizerze z wody morskiej. Na pokładzie jachtu testowane są różne technologie związane z produkcją, magazynowaniem i wykorzystywaniem energii. Firma EODev zajmuje się opracowywaniem na podstawie tych badań komercyjnych produktów i wprowadzaniem ich na rynek.