Toyota Sosnowiec o./Dąbrowa Górnicza - Toyota zwiększa pulę egzemplarzy GR Yarisa na polski rynek
Skip to Main Content (a11yPressEnter)

TOYOTA ZWIĘKSZA PULĘ EGZEMPLARZY GR YARISA NA POLSKI RYNEK

SPORTOWY HATCHBACK CIESZY SIĘ DUŻĄ POPULARNOŚCIĄ WŚRÓD KLIENTÓW

2021-06-24

Sportowy hatchback GR Yaris cieszy się dużą popularnością zarówno na świecie, jak i w Polsce. W związku z tym Toyota zdecydowała o przedłużeniu jego dostępności do końca 2022 roku. Już dzisiaj w salonach w Polsce można składać zamówienia na kolejne egzemplarze tego modelu.

 

Sportowy hatchback GR Yaris

Toyota GR Yaris to model o limitowanej liczbie egzemplarzy. Choć większość z nich została już wyprzedana, kierowcy na całym świecie nie przestają dopytywać się o możliwość zakupu tego sportowego hatchbacka. W związku z tym Toyota Motor Corporation podjęła decyzję o przedłużeniu jego dostępności do końca 2022 roku – przy aprobacie twórcy serii GR, prezydenta Akio Toyody.

Polska jest jednym z rynków, na których GR Yaris odniósł ogromny sukces. Dla polskich kierowców Toyota przeznaczyła początkowo zaledwie 305 egz. tego modelu. Przedsprzedaż rozpoczęła się 4 maja 2020 roku, a do uruchomienia produkcji 24 października 2020 roku polscy klienci zamówili aż 187 egz. – ponad 60% pierwszej puli.

W odpowiedzi na to Toyota Motor Poland jeszcze w 2020 roku zamówiła dodatkowo ponad 100 egz., a w lutym 2021 roku potwierdziła kolejnych 300 egz., na które zebrała zamówienia w ciągu dwóch dni. Łącznie polscy kierowcy kupili lub zarezerwowali 752 egz. GR Yarisa. Teraz polskie salony marki rozpoczynają przyjmowanie zamówień na kolejne auta.

Zrodzony z motorsportu

Sportowy hatchback GR Yaris został stworzony przy współpracy inżynierów TOYOTA GAZOO Racing oraz Tommi Mäkinen Racing, partnera Toyoty w WRC. Auto opracowane w technologii TNGA powstało dzięki połączeniu platformy GA-B Yarisa i GA-C Corolli. Umożliwiło to wyposażenie go w unikalny napęd na cztery koła GR-FOUR. Wiele uwagi poświęcono ograniczeniu masy i aerodynamice nadwozia.

Od 0 do 100 km/h GR Yaris przyspiesza w 5,2 s, a wszystko to za sprawą 261-konnego, turbodoładowanego silnika 1,6 l o trzech cylindrach. Sportowy hatchback waży zaledwie 1280 kg, a jego stosunek masy do mocy wynosi 4,9 kg/KM. Maksymalna prędkość została ograniczona elektronicznie do 230 km/h.

Akio Toyody i jego pasja

Akio Toyoda – prezydent Toyoty i pasjonat sportów motorowych – testował nowego hot hatcha na każdym etapie prac oraz omawiał z inżynierami szczegóły konstrukcji samochodu. To właśnie on podjął decyzję o stworzeniu GR Yarisa w 2016 roku, wyznaczając zespołowi projektowemu kierowanemu przez Naohiko Saito jeden cel – osiągnięcie jak największej radości z jazdy.

Sportowy hatchback jest montowany w słynnej fabryce Motomachi, znanej z produkcji takich modeli jak Lexus LFA, Lexus LC czy Toyota Mirai. Opracowano dla niego specjalną technikę produkcji. Tradycyjną taśmę zastąpiono przestrzenią montażową o wielu sekcjach, między którymi poruszają się zautomatyzowane pojazdy. Produkcja każdego egzemplarza wymaga wielu manualnych procesów, za które w Toyocie odpowiada wykwalifikowany zespół, doświadczony w tworzeniu luksusowych modeli.

Akio Toyoda stale doskonali ten modeli. Pod pseudonimem Morizo startuje Toyotą GR Yaris w wyścigach długodystansowych. Szefem zespołu mechaników, dbających o sprawność auta podczas wielogodzinnego ścigania, jest główny inżynier modelu – Naohiko Saito.

GR Yaris to drugi – po GR Suprze – model z serii GR (Gazoo Racing). Już niedługo dołączy do nich kompaktowe coupe GR 86. Pomysłodawcą serii jest Akio Toyoda.