Toyota Sosnowiec o./Dąbrowa Górnicza - Fabryka w Kolinie wyprodukowała już 2 miliony aut | Toyota
24 września 2024

Fabryka w Kolinie wyprodukowała już 2 miliony aut Toyoty

Jubileuszowym egzemplarzem zostało Aygo X w wersji Executive

Toyota Aygo X została dwumilionowym pojazdem marki wyprodukowanym w zakładzie Toyota Motor Manufacturing Czech Republic (TMMCZ) w Kolinie. Fabryka ta specjalizuje się w miejskich autach i produkuje także model Yaris.

Fabryka Toyoty w Kolinie swoją działalność rozpoczęła niespełna 20 lat temu. Od tego czasu wyprodukowano tam już 2 miliony aut marki. Jubileuszowym egzemplarzem, który opuścił linie montażowe zakładu, była Toyota Aygo X w wersji Executive z dwukolorowym nadwoziem Ginger Beige/Eclipse Black oraz z elektrycznie otwieranym miejskim dachem. Samochód nowej właścicielce przekazali Pavel Vávra, dyrektor Toyota Tsusho, oraz Pavel Zákora, szef sprzedaży Toyota CR.

W Kolinie powstają obecnie dwa bestsellerowe miejskie modele – Aygo X oraz Yaris. Od stycznia do lipca 2024 roku fabryka wyprodukowała 141 150 samochodów. To aż o 21,4% więcej niż w analogicznym okresie 2023 roku.

Miejskie Toyoty z nowoczesnej fabryki TMMCZ

Zakład w Kolinie powstał w 2005 roku, od początku specjalizując się w produkcji miejskich samochodów. Produkowano tu m.in. AYGO pierwszej i drugiej generacji. W styczniu 2021 roku zakład został całkowicie przejęty przez Toyota Motor Europe i przemianowany na Toyota Motor Manufacturing Czech Republic (TMMCZ). W fabrykę zainwestowano 180 milionów euro, by na liniach montażowych wprowadzić technologię Toyota New Global Architecture i przystosować zakład do produkcji samochodów segmentów A i B na platformie GA-B, czyli modeli Aygo X oraz Yaris.

Dzięki licznym inwestycjom fabryka zyskała też możliwość montażu technologii hybrydowej w samochodach. Napędy hybrydowe, które trafiają na linie produkcyjne Yarisa w Czechach, są wytwarzane przez zakłady Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP) w Wałbrzychu i Jelczu-Laskowicach.

Zakład w Kolinie przechodzi obecnie transformację energetyczną, by do 2030 roku osiągnąć neutralność węglową, a do 2040 roku – bezemisyjność. Od 2019 roku udało się o 60% ograniczyć emisję CO2 dzięki energii elektrycznej z OZE.

Zużycie energii w fabryce stale się zmniejsza – m.in. za sprawą wymiany oświetlenie na energooszczędne diody LED czy zainstalowania paneli fotowoltaicznych połączonych ze stacjami do ładowania rowerów i hulajnóg elektrycznych.

TMMCZ planuje również zastąpić wszystkie rozwiązania wykorzystujące gaz ziemny technologiami opartymi na wodorze i biogazie.