Toyota Sosnowiec o./Dąbrowa Górnicza - Toyota Hilux z napędem wodorowym z prestiżową nagrodą
22 marca 2024

Toyota Hilux z napędem wodorowym z prestiżową nagrodą

Richard Parry-Jones Memorial Medal

Prototypowa Toyota Hilux zasilana wodorowymi ogniwami paliwowymi otrzymała Richard Parry-Jones Memorial Medal. Institution of Mechanical Engineers (IMechE) doceniło zaangażowanie japońskiej marki w rozwijanie zaawansowanych technologii prowadzących do redukcji emisji w transporcie.

Richard Parry-Jones Memorial Medal to nagroda nazwana na cześć jednego z najbardziej zasłużonych brytyjskich inżynierów. Jest przyznawany osobom i firmom, które wyróżniają się szczególną innowacyjnością w sektorze motoryzacyjnym. W roku 2024 została przyznana Toyocie za pionierskie rozwiązania zastosowane w prototypowym Hiluxie.

Legendarny pick-up Toyoty otrzymał wodorowy napęd zasilany ogniwami paliwowymi. Rozwiązanie to wpisało się w wielotorową strategię koncernu, która polega na dekarbonizacji opartej na różnych nisko- i bezemisyjnych rozwiązaniach dla motoryzacji, energetyki i przemysłu. Już teraz japońska marka ma w swojej ofercie samochody hybrydowe, hybrydy plug-in, auta elektryczne oraz samochody zasilane wodorowymi ogniwami paliwowymi.

Richard Kenworthy, dyrektor zarządzający Toyota Motor Manufacturing UK, komentując to wyróżnienie, powiedział:

„To ogromny zaszczyt i dowód, że nasze zaangażowanie w dążeniu do zmian w sektorze motoryzacyjnym jest doceniane. Projekty takie jak budowa wodorowego Hiluxa to nie tylko szansa na rozwój dla naszych pracowników oraz firm z nami współpracujących, ale też sposób na tworzenie bardziej zrównoważonej przyszłości”.

Wodorowy Hilux z ponad 600-kilometrowym zasięgiem

Prace nad Toyotą Hilux z napędem elektrycznym na ogniwa paliwowe rozpoczęły się na początku 2022 roku. Skorzystano z rozwiązań, które od blisko dekady są komercyjnie wykorzystywane przez Toyotę w modelu Mirai.

Nowy wodorowy Hilux na jednym tankowaniu może pokonać nawet ponad 600 km. To zdecydowanie więcej niż byłoby możliwe z wykorzystaniem elektrycznego napędu z akumulatorem trakcyjnym. Wodór przechowywany jest pod wysokim ciśnieniem w 3 zbiornikach. Bateria, która magazynuje energię wytwarzaną przez ogniwa paliwowe, umieszczona jest z tyłu, by nie zmniejszać przestrzeni w kabinie.

10 prototypowych egzemplarzy Toyoty Hilux poddanych zostanie rygorystycznym testom bezpieczeństwa oraz niezawodności, które są wymagane przed wprowadzeniem wodorowego pick-upa do produkcji. Auto może trafić na rynek w drugiej połowie tej dekady.