Toyota Sosnowiec o./Dąbrowa Górnicza - Wodorowa Toyota Hydrogen HIACE z silnikiem V6 | TOYOTA
26 stycznia 2024

Dostawcza Toyota Hydrogen HIACE z wodorowym silnikiem spalinowym V6

Inżynierowie Toyoty z Australii stworzyli prototyp auta dostawczego Hydrogen HIACE wyposażonego w wodorowy silnik spalinowy. Bazą tego napędu jest benzynowa jednostka V6 z Land Cruisera, która za pomocą nowatorskiego systemu bezpośredniego wtrysku została przystosowana do zasilania sprężonym wodorem.

Od lat Toyota stoi na czele innowacyjnych rozwiązań w obszarze technologii wodorowych, które już wkrótce będą odgrywać istotną rolę w rozmaitych sektorach motoryzacji i gospodarki. Marka konsekwentnie rozwija napędy oparte na wodorowych ogniwach paliwowych w celu osiągnięcia zrównoważonej mobilności bezemisyjnej. Już teraz Toyota produkuje seryjny model Mirai, a także adaptuje tę technologię do pojazdów użytkowych, co doskonale ilustruje prototypowy Hilux wyposażony w drugą generację elektrycznego napędu opartego na wodorowych ogniwach paliwowych.

Jednocześnie od 2017 roku inżynierowie marki prowadzą zaawansowane prace nad adaptacją silników spalinowych do korzystania z wodoru jako paliwa. Kolejnym etapem tych działań są intensywne testy technologii, które zaczęły się w 2021 roku przy wykorzystaniu motorsportu oraz specjalnie przygotowanej do wyścigów GR Corolli H2 Concept. Toyota zbudowała także prototypy innych pojazdów wodorowych z silnikiem spalinowym, należą do nich rajdowy GR Yaris H2 Concept oraz rodzinna Corolla Cross H2 Concept.

HIACE na wodór z silnikiem z Land Cruisera

Zespół inżynierów Toyoty w Australii stworzył prototyp Toyoty Hydrogen HIACE wyposażony w silnik spalinowy V6 zasilany wodorem, którego moc przekazywana jest na tylne koła za pośrednictwem dziesięciobiegowej przekładni automatycznej. Jednostka napędowa wywodząca się z modelu Land Cruiser 300 generuje w wariancie wodorowym moc 163 KM (120 kW) z maksymalnym momentem obrotowym wynoszącym 354 Nm.

Modyfikacja tego silnika do zasilania sprężonym wodorem opiera się na wykorzystaniu nowatorskiego systemu bezpośredniego wtrysku, co skutkuje niemal zerową emisją CO2. Z kolei proces zapłonu wodoru w silniku wytwarza tak niewielkie ilości tlenków azotu (NOx), że umożliwia spełnienie norm emisji Euro 6.

Wodór w modelu HIACE – analogicznie do Toyoty Mirai drugiej generacji – jest magazynowany w trzech zbiornikach, które zostały umieszczone pod podłogą pojazdu. Takie rozwiązanie w żaden sposób nie wpływa na właściwości przewozowe i transportowe pojazdu, który występuje w 12-miejscowej wersji osobowej oraz jako auto dostawcze.

Testy na drogach w Australii

Wodorowa Toyota HIACE to australijski prototyp, a jego możliwości już niebawem przetestują lokalni przedsiębiorcy w normalnym ruchu drogowym w okolicach Melbourne. Uczestnicy pilotażowego programu będą mogli przekonać się o tym, że nowe technologie wodorowe, zmniejszające emisję dwutlenku węgla, nie wpływają na praktyczne walory aut użytkowych.

Prototyp Toyoty HIACE zasilany wodorem jest australijskim przedsięwzięciem, którego możliwości będą wkrótce testowane przez lokalnych przedsiębiorców w normalnych warunkach drogowych w okolicach Melbourne. Celem programu pilotażowego będzie prezentacja uczestnikom nowoczesnych technologii wodorowych redukujących emisję dwutlenku węgla oraz udowodnienie, że nie wpływają one negatywnie na praktyczne aspekty użytkowania samochodów użytkowych.

Prezes i dyrektor generalny Toyota Australia Matthew Callachor tak skomentował prace nad projektem: “Australia dysponuje szeroką gamą środowisk i warunków klimatycznych, dlatego przeprowadzone testy pozwolą nam w pełni ocenić technologie wodorowego układu napędowego oraz upewnić się, że spełnia ona wysokie standardy Toyoty”.

Jedną z firm biorących udział w pilotażu jest CPB Contractors – wiodąca spółka projektowa i budowlana, mająca w przyszłości wykorzystać wodorowe Toyoty HIACE w wersji osobowej do transportu swoich pracowników.